RANGER och DOMINANS i en människa/häst-flock!

Har ni frågor - eller ännu hellre, egna åsikter! - framför dem gärna! :) Det här är mina egna spekulationer, och kommer både från eget huvud och andra inspirationskällor som böcker eller andra texter jag läst. Kommer du med motargument kommer jag försvara min ståndpunkt, såvida du inte lägger fram fakta jag inte tänkt på. Chansen är faktiskt stor att jag ändrar uppfattning, jag är expert på sådant. Detta är alltså min syn på ranger och dominans i en människa/häst-flock.


I en vanlig, vild hästflock har alla sin tydliga roll, en tydlig rang. Ingen individ i en flock har en bestämd plats som följer den livet ut. Skulle en häst bli sjuk kan snabbt en annan häst ta på sig den rollen, varpå en annan häst får ta den hästens roll osv. En spiral. Vissa hästar passar dock bättre i en hög rang, och vissa i en låg. Det har med ålder, fysisk och psykisk styrka och personlighet - ja, jag tror hästar har en tydlig personlighet - att göra. Det absolut viktigaste i en hästflock är effektivitet. Varje individ förväntar sig att alla de andra i flocken använder sina styrkor till fullo och gör sin roll i flocken. Jag kan svära på att det inte finns en enda flock där det finns en häst i hög rang som latar sig hela dagarna och tvingar de andra hästarna att hämta gräs åt den.

Vad tror ni då händer när en människa kommer in i bilden?
Under en lång tid har det varit en hel filosofi att du ska vara högst i rang, att du ska bestämma över din häst och den ska göra precis som du säger. Hästen är ett djur och ska lyda. Inget snack om saken. Men med den inställningen går det lätt fel. Sådana personer har lätt att missa de små tecknen från hästen. De flesta bryr sig nog inte ens om att försöka se dem.

Men missförstå mig inte, människan måste vara högrangad.
Hur mycket alla horsemanshipmänniskor än pratar om att häst och människa ska vara vänner och jämlikar, så funkar inte det. Ledsen, men det går inte att ha ett sunt förhållande och samspel med en häst om den ser dig som lågrangad. Men vem har sagt att man måste vara elak, eller våldsam för att inneha den höga rangen?

Det är stor skillnad på att vara en ledare och en diktator!

Varför tror jag att människan måste ha en hög rang då?
En häst hör inte hemma i människans värld. Den är inte skapt för att ledas, ridas eller vistas i mänskliga områden. När hästen går förbi en djupt dike tänker den inte "titta ett dike", den tänker "ett avgrundsdjupt hål som kommer sluka mig om jag går för nära". Och prasslar det i en buske tänker den inte "vinden får busken att prassla", utan "om en halv sekund kommer en sabeltandad tiger att hoppa fram och äta upp mig." Det här kanske är lite väl överdrivna exempel, och nu för tiden tränas hästarna i så unga åldrar att man ínte behöver oroa sig lika mycket för sådana här saker. Men vissa hästar blir ändå rädda. Om hästen ser dig som ledare och har båda tillit och respekt för dig, då kommer du kunna stoppa även en 180 cm högt kallblod som blir rädd för en plastpåse. Annars är chansen stor att du kommer flyga som en vante och kanske bli översprungen.

Men nu vill jag poängtera vikten av tillit också.
Hur många inser att genom att be hästen om ledarrollen ber du den även att lägga hela sitt liv i dina händer? Du tar på dig ansvaret för ett liv!

Tänk dig först en naturligt ranghög häst; Om hästen anser sig vara högre i rang än du, och du börjar skaka i grimman för att be hästen backa (en dominansövning) vad tror du kan hända? Jo, chansen är stor att hästen blir förbannad och tänker; "Du ska inte komma här och komma här. Lär dig din plats skitunge". Fortsätter man då skaka kanske hästen faktiskt anfaller, precis som den skulle ha gjort mot ett uppnosigt föl i vildhästflocken.
Jag menar absolut inte att man inte ska skaka i grimman, och självklart ska man tillrättavisa hästen när den går över ditt personliga område. Men då är det oerhört viktigt att visa att hästen kan lita på dig!

Nu tänker vi istället att vi har en lågrangad häst; Om hästen vanligtvis är låg i rang, men tvingas ta över ledarrollen för att du "inte kan skydda flocken" (jag kommer till det). Denna häst kan mycket väl ha dåligt självförtroende och är kanske stressad eller orolig. En sådan häst kan mycket väl blir djupt krängt om du försöker bestämma över den.

Varför tar då en häst över rollen som ledare?
Jag har ju redan konstaterat att hästar inte drömmer om att leda flocken, varför väljer den då att göra det om den anser att människan är oduglig. Jo, just för att människan är oduglig. Om människan härjar runt och inte förtjänar rollen som ledare, då är ju hon ett hot mot hela flockens säkerhet! SJÄLVKLART kommer hästen ta ledarrollen, den måste ju?


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Mycket intressant! Skulle vara kul om du skrev om olika signaler man bör kolla på hos en häst och hur man kan svara tillbaka så att den förstår =)

Datum: 2010-10-29 Tid: 14:17:38
Postat av: Flizan

Jättebra skrivet :)

Datum: 2010-10-31 Tid: 09:24:26
Hemsida: http://monokerus.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec