Hästar är som Stereogram. {mina egna tankar}



Det här är ett stereogram. Ibland kallas de även Magical Eye Picture. Vid första anblicken av den här bilden ser man bara en enda röra av färger. Min första tanke var att det var en tavla av någon konstnär som tjänar alldeles för mycket pengar på att kasta lite färg på en duk. Det finns liksom inget att se direkt, och den blir snabbt lite tråkig.

Men, om man tittar på ett speciellt sätt, då träder plötsligt en annan bild plats. Istället för den konstiga färgexplosionen finns där en 3D bild. Man ser den inte om man inte försöker. Om man inte vill se. Gömd i bilden ovan finns en vas med blommor. Hur många hade kunnat gissa det?




När det kommer till djur, då ser människor bara vad de fysiskt ser. Vad de vill se. Vi ser en handling, och utan ett öppet sinne blir vi låsta i den handlingen. En häst med bakstrykta öron är alltid arg, en häst som hotar en annan är alltid högre i rang. Men när man tittar bakom det man ser, när man öppnar sitt sinne, vidgar sina tankar och tänker "outside the box", då träder en ny värld fram. Det kanske inte alltid är något så vackert en vas med blommor, tvärt om kan det i vissa fall vara svårt att höra vad som finns att säga, bakom det man ser. Att höra att det inte är hästen det är fel på, det är du själv som måste tänka över dina tankar, känslor och handlingar.
Men oftast är det betydligt vackrare än en simpel blomma. Bakom det man ser, där kan den renaste, vackraste kärleken finnas. Acceptans, frihet, glädje, livskraft.

Jag försöker se det som man inte ser, eller snarare känna det man inte ser. Jag lyckas inte alltid, jag har nyss börjat. För ett år sedan tog jag första steget in i den här nya världen, men först för någon månad sedan började jag förstå helheten. Om hur oerhört djupa och inteligenta dessa djur är. Och att på någon månad rensa bort alla tankar, intryck, känslor och framför allt så kallad kunskap jag fått ta del av i 17 år... Det är svårt, kan jag säga er. Gång på gång fastnar jag i gammalt beteende, gör saker jag vet är dumt, men jag försöker. Och ibland tycker jag tanken är det viktigaste. Det är viljan, inte resultatet. Förändring sker långsamt.

Det verkar ibland som om människan tror att vi själva blir smartare av att sänka intelligensen omkring oss.

Kommentarer
Postat av: Edda

Jag säger det igen: åh, vännen... när blev du så vis och varför tog du inte med mig?

Så sant det du säger <3

Datum: 2011-02-02 Tid: 22:34:14
Hemsida: http://secondclasskid.blogspot.com
Postat av: mimmi :)

lite som , under ytan finns så mycket som inte syns på utsidan :)

Datum: 2011-02-02 Tid: 23:23:58
Hemsida: http://mimmipiggthebest.blogg.se/
Postat av: Evelina

Det är så jäkla häftigt med 3d bilder :D



bra text!

Datum: 2011-02-03 Tid: 09:21:39
Hemsida: http://evelinaoakrsson.blogg.se/
Postat av: Vilma

Varför kommer jag inte till sådana slutsatser själv?

Datum: 2011-02-03 Tid: 11:29:01
Postat av: Karuzela

Säger samma sak som Vilma.

Datum: 2011-02-04 Tid: 17:54:50
Hemsida: http://mineralsalt.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec