Det här med att skilja på ord... och vad de betyder.

 Observera att följande är mina egna åsikter och tankar! Egentligen kan jag bara tala för mig själv i den här texten, eftersom det finns lika många åsikter och "rätt och fel" som det finns människor. Men jag tänkte berätta om min på det hela.




Mänskligheten har en tendens att sätta in allt och alla och hans mormor i fack, och sedan dra tydliga linjer mellan dessa. Samma sak gäller det här med Natural Horsemanship, Trickträning, Parellis metoder, Join Up osv. Det verkar inte finnas något mitt i mellan, trotts att alla säger att de kör sitt eget race.

Personligen försöker jag låta bli att rikta in mig på en specifik linje, filosofi eller vad du kan tänkas vilja kalla det. Å andra sidan säger jag att jag håller på med Natural Horsemanship när någon frågar? Visserligen var Pat Parelli först med idén, och han utvecklade det och lär ut det. Men ju mer det hela växte - framför allt när det tog fart i Sverige för ett år sedan - så gled de två isär mer och mer. Oftare och oftare hör jag Natural Horsemanship nämnas, utan att ha någon koppling till "skaka grimman" eller "Seven Games" osv. Så personligen tycker jag att Mr Parelli där borta i USA får nöja sig med att ha sitt Parelli Natural Horsemanship, och låta Natural Horsemanship gå sin egen väg.


Vad är då Natural Horsemanship för mig?
Och vad gör man?


Det är det fina i kråksången. Jag har inte den blekaste aning. För det är helt upp till dig själv. NH - för mig - en inte en övning. Det är inte att stegra och buga, inte att rida eller longera löst, inte att använda repgrimma.
Natural Horsemanship är att vilja skapa en djupare relation.

Horsemanship finns i alla hästsporter. Att ha gott horsemanship när man hanterar hästen. Natural Horsemanship däremot är steget längre. Du vill förstå, lära dig av och leva med dessa vackra varelser på ett högre plan än de flesta andra.
MEN... sättet du gör detta kan vara genom att trickträna, genom att rida löst, genom att arbeta i repgrimma och busa med din häst.

Kort sagt, Natural Horsemanship är en relation, och vill man kan man försöka uppnå denna relation med trick och löshantering.
- min åsikt fortfarande, glömt inte detta -

Alltså kan jag inte för mitt liv förstå dem som säger att NH skulle vara något dåligt. Något negativt. SJÄLVKLART finns det dåliga varianter av det, visst kan man misslyckas och göra fel (utifrån sina egna och hästens förutsättningar), och framför allt finns det säkert fullständiga dumhuvuden som inte alls vet vad de håller på med, men i slutändan är det ingen negativt. För det är ett försök till att skapa något bättre, något vackrare. Och även om försöken misslyckas och missbrukas, så är det ett försök.
Och innerst inne är det allt som räknas.


Allt är vad du gör det till.

Allt är relativt.



Vad är din syn på hela den här cirkusen?

Kommentarer
Postat av: Vilma

Min syn är mycket lik din syn på det hela :) Väl uttryckt som vanligt ;)

Datum: 2011-06-12 Tid: 12:28:30


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec