~ But your you must keep, totally free.

How fickle my heart and how woozy my eyes
I struggle to find any truth in your lies
And now my heart stumbles on things I don't know
My weakness I feel I must finally show

Jag har aldrig påstått att de som inte utövar horsemanship plågar sina hästar eller gör fel på något vis. Men jag kan tala om hur mycket man missar. Först när jag kom i kontakt med detta började jag se. Jag såg! Jag har ridit av och till i större delen av mitt liv, har man gjort fel har man försökt igen, och igen och igen. Går det ändå inte vet inte hästen sin plats. Jag har sökt lögner och uppkäftighet i hästens beteende, jag har sökt mänskligt beteende i dem. Jag har sökt lögner i det renaste, ärligaste jag nu känner till. Och jag tvingas möta mina rädslor, jag tvingas förlora kontrollen för att kunna återfå den.

Lend me your hand and we'll conquer them all

But lend me your heart and I'll just let you fall
Lend me your eyes I can change what you see
But your soul you must keep, totally free

En häst kan visa dig vägen, men sedan är det din uppgift att komma på hur du ska gå den. Det handlar om balans. Om tillit, om förståelse, om att lyssna, om att försöka. Men det handlar främst om en balans i allt detta. Om jämvikt mellan två individer. Kanske fler än så, men låt oss kunna krypa innan vi går. Rensa dig på fördomar, på tidigare föreställningar om vad som är rätt och riktigt. Inget i världen betyder så mycket vad som är rätt för dig, för er.


In these bodies we will live, in these bodies we will die
Where you
invest your love, you invest your life


Visst funkar det på många hästar att inte lyssna, och forma dem till en foglig, undergiven soldat, alltid redo att uppfylla de uppgifter du tvingar på dem. Och visst går detta att göra på ett bra vis för båda parter. Men vad är tjusningen i att kuva den största graden av frihet? När du inte ser, när du inte ens försöker se efter, vad är då det vackra? Jag menar inte att du alltid måste lyckas, men du förlorar inget på att försöka. Visst kan det vara svårt att ändra en livslång verklighetsuppfattning över en natt, jag själv har haft ett halvår på mig och är bara halvvägs, men jag försöker lyssna. Jag försöker höra det få lyssnar efter. Jag hör det inte alltid, men sådant kommer. Vi lär oss tillsammans. Balans.

Awake My Soul



Kommentarer
Postat av: josefine

bra skrivit :D

Datum: 2010-12-18 Tid: 20:26:31
Hemsida: http://cuteareyou.blogg.se/
Postat av: Jessica S ♥

Underbar text! ♥ Jag har alltid intresserat mig för NH ♥ Förresten, en fråga: Använder du repgrimma? =) ♥

Datum: 2011-01-05 Tid: 20:53:46
Hemsida: http://jezzanz.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec