i believe in fairy tales.

Jag har haft svårt att beskriva Winnie. Hennes beteende och temperament, hennes personlighet. Allt beror på med henne. Har ibland sagt att hon är en "men ändå" häst. Snäll, men ändå bestämd. Sammarbetsvillig, men ändå lat. Orädd, men ändå feg ibland. Hon är verkligen allt.

Så förra veckan lånade jag Klaus Ferdinand Hempflings bok Hästens Själ från biblan. Där hade han skrivit om 26 olika karaktärstyper på hästar, och jag började leta och se vilken som Winnie kunde tänkas vara. Läste tre stycken, sedan slog jag på måfå upp en sida längre fram. Den hästen var snarare Winnies motsatts, så jag slog upp ytterligare en ny sida...

Och där... Där var hon. Jag hade knappt börjat läsa innan jag visste att det var hon. När jag senare visade texten för Bella hann hon läsa två meningar innan hon utbrast; "Men det här är ju Winnie!", så jag är inte ensam om vad jag tycker.

Det är så exakt att Hempflinger hade kunnat komma ut och prata direkt om Winnie. Jag är nästan rädd för hur allt, ALLT, stämmer. Han har satt ord på vad jag försökt förklara i ett och ett halvt år!

"PRINSEN!
Den här hästens personlighet är i många avseenden tudelad. Prinsen tycker om människor men håller också avstånd. Den är samarbetsvillig men även kritisk, ifrågasättande och tvivlande, men kan vinnas genom att övertygas. Den är försiktig och återhållsam, men om det behövs kan den ställa upp och vara modig. Prinsen är helt enkelt som en ännu inte mogen, ännu inte fullvuxen monark, och sådan kommer han att förbli, även som äldre. Prinsen blir aldrig kung. Med, eller kanske trots, sitt delade väsen är detta en mycket intressant karaktär.

Prinsarna är väldigt sällsynta. De är på det hela taget okomplicerade och behagliga, bara man tar hänsyn till deras grunddisposition. De kan då och då verka lite omogna, men de är alltid ytterst korrekta och hederliga. Det ska mycket till för att de här hästarna ska fatta humör. De är alldeles för distanserade för att omedelbart kvittera små oförrätter. En Prins surnar snarare till och lägger av. Därför är de så pass känsliga, behöver de ha en sorts skyddsrustning på sig, som skyddar dem från mänskliga trakasserier på ett sätt som skiljer dem från många andra hästkaraktärer. Prinsen är reserverad, snäll, tålmodig, har medelhögt temperament, kan bli något frånvarande och okoncentrerad och är mellan medel och mycket intelligent. Hästen är kraftigt byggd, har lätt att bära ryttare, har lätt att lära och är på det hela taget en duktig och flitig individ. Man har väldigt gärna med Prinsen att göra."

Det är Winnie. Det är Winnie på pricken. Exakt. Där har ni min häst. ♥


Kommentarer
Postat av: mamma

Men ååhhh... Otroligt!! Det är ju preciiis Win. Möjligen är det där med kraftigt byggd som inte stämmer men det är ju en relativ fråga. Underbart att få beskrivingen formulerad. Winnie är sällsynt :)

Datum: 2010-11-05 Tid: 10:36:09


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec