Jag blir förbannad, rent ut sagt.

Och upprörd. Ledsen och besviken. Och förbannad. Mest förbannad.

Texten nedan är tagen direkt ur tidningen Min Häst, Nr. 14 2005.

"UNGHÄSTEN, Del 4 Inridningen fortsätter.

Trots:
Ofta kan hästen bli lite trotsig efter någon månads ridning och då gäller det att sätta gränser för hur den får uppträda. En bestraffning i form av spörapp måste alltid komma i exakt när hästen varit dum, inte en minut för sent. Titta på hur hästar uppträder mot varandra i hagen; om en häst gör något som en annan inte tycker om, blir den omedelbart biten eller får en annan tillrättavisning. Och sedan är allt bra igen! Det är alltså viktigt att straffet kommer i rätt ögonblick och att man sedan inte sitter och är småsur (kanske drar i tyglarna eller är onödigt hårdhänt med skänklarna) en lång stund efteråt. Hästen måste få klara signaler från dig om vad som är rätt och vad som är fel. Mycket beröm när den gör rätt och ett snabbt, snärtigt rapp om den gör fel."

Det är mycket som är, men som man inte ser.
Det är intressant hur mer än halva jordklotet är extremt benägna att tro på en Gud av något slag, trotts att de inte kan se honom, men knapp en kotte tror att det ligger mer bakom en hästflock än dominans och herarki - det man "ser". För om en häst biter en annan, då är detta ALLTID ju en tillrättavisning, jojomän. För det SER JU UT SÅ... right? *host*

Det som gör mest ont i hjärtat är att detta är en hästtidning för barn som säger detta. Slå din unghäst när den gör fel. Slå hästen när den gör fel. Jag står fast vid att slå sin häst när den gör fel, är som att slå sitt barn när det gör fel. Att tillrättavisa I VISSA TILLFÄLLEN tycker jag inte är fel, men att SLÅ sin häst för att komma dit? Varför inte ge alla i kön på ICA en rak höger för att de står i vägen när du ändå är igång...? Ja, jag tycker helt seriöst att det är så illa. Det gör jag. Jag ångrar varje gång jag använt spö i mitt liv utan bättre vetande, och fick jag bestämma skulle jag ta alla spön och göra en majbrasa av dem.


Kanske bör tillägga detta;
Spön där man har för avsikt att bestraffa fram ett visst beteende är vad jag hatar. När avsikten med spön är att röra hästen med dem när de "gör fel". Jag har sett (få) människor som faktiskt kan använda spön på ett vettigt vis. Föga förvånande är alla dessa horsemanship-människor, och stor del av dessa spön är carrot sticks. Vi - eller åtmindstånde jag - rör aldrig hästen med sticken (misstag händer, såklart, men jag försöker). Winnie tål att man skriker, gormar och slår med spön runt henne, så därför driver jag på henne med den eller bromsar henne med den. Grejen är att Winnie har modet att säga nej. När hon inte vill, när jag inte är närvarande eller när någon av oss inte förstår, då säger Winnie ifrån eftersom hon vet att hon inte blir bestraffad för det. Eller snarare, hon vet INTE att hon KUNDE ha blivit bestraffad. Hon har en egen vilja, och jag älskar det med henne.

Jag tänker avsluta med ett citat.
Det är hämtat från en blogg som drivs av två vänner till mig, Enna och Oline. Fina människor. {KLICKA HÄR}
Den handlar om djurkommunikation, och återigen, du får tycka och tro vad du vill, men jag tror. Citatet kommer från en häst som Enna talade med, och handlar om hästens förra hem;

"Ibland fick jag ett slag på rumpan. Det var obehagligt och när jag skulle visa och förklara för dom så slog dom bara mer. Jag lärde mig tillslut att vara tyst, dom tänkte inte lyssna. Jag slutade försöka berätta, det gjorde bara ont."

Kommentarer
Postat av: Linnéa

KANONBRA JONNA!

Jag tycker du ska mejla Min Häst om dettal, och vara precis lika irriterad som du är i ditt inlägg!

Datum: 2011-02-02 Tid: 12:23:53
Postat av: Bella

Jag håller med Linnea!!! Mejla Min Häst om det här!

Datum: 2011-02-02 Tid: 13:06:03
Postat av: Edda

Fan vad man blir förbannad! Spyfärdig rent ut sagt. Detta läser barn?! Inser folk inte att barn tror på att allt de hör är rätt? Argh! man borde absolut mejla dem om detta!

Bestraffning... jadu.. dummare ord finns inte.



Det är det mest underbara med vad jag såg av Winnie, hon säger nej. Jag håller med fullständigt, inget ångrar jag mer än alla gånger jag rappade till hästarna för att de inte lydde. Ångrar att jag lyssnade på fel människor.



Idioter.

Datum: 2011-02-02 Tid: 14:06:14
Hemsida: http://secondclasskid.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tycker inte heller texten är bra, alltså den ur tidningen, men den är från 2005. Menar bara att man kanske kan ta den med en nypa salt. Även om det är helt fel saker de lär ut. Tycker vi! Men det finns dem som tycker annorlunda, som tycker att det som lärs ut enligt en sådan horsemanship som vi delar.. att det kan bli farligt för både människa och häst och att det inte heller borde publiceras någonstans.



Det är ju så att det finns olika åsikter och det är något man måste acceptera, annars blir man nog galen. Sen kanske det inte är så bra att lära barn att slå sin häst när den gör fel. Ett barn förstår kanske inte vad "ett snabbt, snärtigt rapp" betyder. Ett barn uppfattar inte på samma sätt som en mer mogen människa, ett barn förstår ofta inte varför hästen gör som den gör. Många vuxna är fortfarande barn i det avseendet.



Jaja nu ska jag sluta babbla. Ville mest bara skriva av mig lite

Datum: 2011-02-02 Tid: 14:14:01
Postat av: Enna

Jag tror att om barnen inte lär sig av dom äldre att hästar är maskiner som man ska slå när dom gör fel då kan barnen mycket väl förstå vad hästen menar eftersom dom genom telepatisk väg kan förstå dom, OM människan inte intalar dom att nej det funkar inte osv.



Superbra text jonna, tycker som dom ovan att du ska skicka detta till min häst!

Datum: 2011-02-02 Tid: 19:17:40
Hemsida: http://silentvoices.blogg.se/
Postat av: Helena

Åh vad hemskt :S håller helt klart med dig! Min Häst borde få skriva en ny artikel...

Datum: 2011-02-04 Tid: 08:22:38
Hemsida: http://travgalen.se


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec