Jag kan bara gråta.

För deras lidande och människans idioti.


Kommentarer
Postat av: Karuzela

Usch.

Datum: 2011-02-07 Tid: 19:06:00
Hemsida: http://mineralsalt.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag blir bara rädd och vågar nästan inte röra mig.. Usch!

Datum: 2011-02-14 Tid: 16:44:13
Postat av: Jenny

Alltså.. När videoklippet började blev jag också bestört, och började fundera.

När vi kom till 1,24 började jag fundera på när de skulle presentera sina bevis.

Mot mitten funderade jag på vad det var för svammel,

efter ytterligare en minut eller så hoppade jag bara igenom resten.



Lite källkritisk måste man väl ändå vara, jag blir också illa berörd när jag ser videon - men vad lägger de fram för bevis? De visar bilder där det går rött ljus genom vissa delar av hästen, och de visar klipp som visar både hopp-människor och dressyrmänniskor som tydligt inte alls har någon kontroll över dess hästar utöver bettet. Men är det gällande för alla som utövar deras sporter?



Vad använder de för material till "experimenten" de visar?

Vad tar hästen för skada av de smärtor de "påpekar"? Finns det några bevis för dem, förutom när man missbrukar bettet? (Och då handlar det inte ens om bevis, men hästen visar obehag så jag antar att det räknas. Även om det inte är direkta skador)

Hur ofta visas dessa beteenden hos tävlingshästar?



Det finns tusen frågor man vill ha svar till i denhär videon, för att börja överväga att ha en åsikt i frågan.



Nu är jag själv av den åsikten att rider man sin häst med ENDAST huvudet som styrpunkt har man ridit hästen fel eller rider själv fel nu. Och jag tror visst att använder man bettet på samma sätt som visas i videon så ÄR det djurplågeri och kommer bli fel. Men jag har svårt att ta just DEN HÄR videon alltför allvarligt... Den saknar HELT argument med bevis.



Vet nu inte vad jag vill ha fram. Håller med i sak, men videon är dåligt gjort och saknar belägg för att döma ut ett hjälpmedel? Nä jag vet inte.



Mina två cent bara kanske?



I övrigt älskar jag din blogg, läser iofs bara hästdelen men verkar som att du har otroligt roligt med speciellt Winnie, och det är nog högsta betyget. NI har roligt. Tack för att jag får läsa!

Datum: 2012-06-02 Tid: 22:28:10
Postat av: Jenny

Hahahahahaha, såg nu att videon är utlagd för mer än ett år sen. Men kanske kul med kommentarer ändå? Hhaahaha

Datum: 2012-06-02 Tid: 22:29:31


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec