Min hästsyn. { Del 1 - Allmänt }

Det har varit väldigt mycket tankar just nu. Kalla mig nörd som fortfarande hänger på bilddagboken.se, men av någon random anledning har det blivit i princip centrum för alla utövare av NH, Parelli NH, horsemanship, trickträning och ny senast djurkommunikatörer, samt alla de som gör varianter av allt detta.
Så, finns all inspiration där så självklart sitter jag där, hehe.

Hur tänker jag då? Och hur ser jag på hästar och hästhållning.

Jag börjar faktiskt med att citera en vän från NH-lägret i somras, Anna. Hon har dock varit noga med att poäntera att detta inte är hennes åsikter, utan så som det faktiskt är.

"Många tänker att horsemanship är samma sak som NH/PNH* men det är inte rätt. Ungefär som att använda ordet "ridning" till bara en gren, exempelvis dressyr. Vad skulle allt annat vara då? Skulle inte det också vara ridning? Till exempel fälttävlan, hoppning, freestyle, akademiskt.. Jo, det är ju ridning men en annan form!

Horsemanship syftar inte på just till exempel Natural Horsemanship utan en horsemanship är sättet man värderar, tänker, agerar i allt som har med hästar att göra. Ett horsemanship är ens .. ja rakt översatt "hästmannaskap" men en förklaring av ordet skulle kunna vara "ens förmåga/sätt att hantera och rida hästar". Alltså tillhör inte ordet horsemanship en enda rörelse (PNH/NH) utan det är hela hästhållandet i sig. Alla har olika horsemanship för alla värderar och hanterar olika"

* NH = Natural Horsemanship, PNH = Parelli Natural Horsemanship
Pat Parelli är en välkänd människa innom horsemanshipvärlden vars metoder jag
inte samtycker till.


Vad tror jag på då?
Jag står på sidan som de flesta djurkommunikatörer står på. Och ja, jag tror på sådant. Några av mina vänner kan kommunicera med djur, och tror du själv inte på det så är det så. :) Dumförklara inte saker du inte undersökt närmare. Och läs Alla Kungens Hästar av Emelie Cajsdotter. Den förändrade hela min livssyn.

Tillbaka till saken.
Hästar förstår långt mycket mer än vad människor tror. Alla djur förstår mer. I många lägen är de också långt mycket smartare. Och - något som många inte verkar tro på - det finns en anledning till allt de gör. En häst gör inte saker 'bara för att'. Bara för att du ser en häst hugga efter en annan i hagen betyder inte det att den är arg på någon, eller är högre i rang eller bara hade tråkigt. När det gäller hästar har människan valt att se endast vad de fysiskt kan se, eftersom det är enklare. Om vi tar ett exempel i verkliga livet, direkt från mig.

Winnie och jag tränar löst i paddocken, vi har precis börjat kunna löslongering i trav så vi håller mest på med det. Helt plötsligt vänder Winnie bort från mig och går iväg till paddockens andra ände, där hon ställer sig och stirrar på mig.
Tidigare gick jag efter och försöker lungt driva på henne igen, eller helt enkelt fortsätta med vad vi höll på med. Hade jag varit riktigt inbiten PNH-människa, eller följt Monty Roberts filosofi exempelvis, hade det 'rätta' i det här läget varit att driva ut Winnie på spåret igen och sedan berömma det.
Numera tittar jag istället på Winnie som en spegel. Det stämmer som de säger, din häst är en spegel av dig. Winnie, som är ung och oförstörd, är en glasklar spegel och en utmärkt psykolog. Om man tittar närmre på sig själv, istället för hästen, finner man oftast fler svar. När Winnie går undan, då är det oftast så att jag själv har stressat upp mig, flutit iväg i egna tankar eller är besvärad och ledsen över något. Hon går undan för att ge mig rum att bearbeta det, innan vi kan gå vidare.

Kort och gott.
Lär dig lyssna på dig själv genom din häst, istället för på din häst genom dig själv.

Kommentarer
Postat av: Emma

Bra text :)

Skulle du vilja skriva om dina åsikter kring pnh? Vilka metoder du inte samtycker till och varför.

Hade varit roligt att läsa andras tankar kring det :)

Datum: 2011-02-06 Tid: 14:39:03
Hemsida: http://sandybelloemma.blogg.se/
Postat av: Karuzela

Du har väldigt bra åsikter enligt mig. Jag måst försöka lära mig att tänka så.

Datum: 2011-02-06 Tid: 16:19:46
Hemsida: http://mineralsalt.blogg.se/
Postat av: Edda

Mycket klokt, min vän :) Jag kämpar, men Alla kungens hästar verkar vara vääldigt svår att få tag på ^^

kolla min bdb om typ... en kvart? :) <3

Datum: 2011-02-06 Tid: 17:19:10
Hemsida: http://secondclasskid.blogspot.com
Postat av: alice

det var riktigt intressant, och du fick mig att vilja "utforska" det mer!

TACK

Datum: 2011-02-14 Tid: 16:16:55
Hemsida: http://studs-bollen.bloggplatsen.se


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec