Mer svar på kommentar.

Denna kommentar dök upp för ett tag sedan på inlägget "Jag har svårt för Tobbe Larsson..." som jag la upp i februari.



Tjenare Matte och tack för din kommentar! Det är alltid intressant att höra andras åsikter. Men jag antar att du kanske vill ha ett svar tillbaka och då är det första jag vill säga "Va...?". Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja förklara... Min rannsakan? Jo, den kommer utifrån mina egna åsikter och tankar om Tobbe Larsson efter att ha tagit del av videomaterial, filmer och texter om honom, och några av mina vänners åsikter efter att ha tittat och lyssnat på honom live.
Jag medger att tonen i mitt inlägg var lite väl tjurskallig, men jag står ändå fast i att jag inte är förtjust i hans filosofi. Och som jag skrev; "Som alla människor har han säkert sina ljusa stunder, men jag inspireras inte direkt av honom." och därefter valde jag att ta upp några punkter om varför jag inte gjorde det. 

Du har rätt, det finns tusen olika vägar. Och det är en an anledningarna till att jag inte är så glad i honom. Uppfattningen jag fått är att han (liksom Pat Parelli och endel andra Natural Horsemanshiptränare jag mött) har en väldigt fyrkantig syn på hästar. Lite "har du det här problemet ska du lösa det på det här sättet och inget annat". Helt enkelt, jag har fått uppfattningen om att Tobbe Larsson tycker att alla hästar är likadana och det finns bara ett sätt att träna dem.
Och det kan vara en helt fel antagelse, och det vet jag. Men då har ju Tobbe själv (eller vem som nu regisserat filmerna som jag länkade till) inte informerat tillräckligt om sin filosofi.

Och vem i hela friden har sagt att jag inte tycker att man ska 'jobba över gränserna'? Personligen har jag varit (eller kanske fortfarande är, om än inte i lika stor utsträckning) hoppryttare, jag har tragglat dressyr, prövat på western (och skulle vilja fortsätta men tar tyvärr inte tiden just nu), rider engelskt och håller på med horsemanship.

Men nu, med den information jag fått från allt det jag prövat på genom åren, så har jag valt en väg jag kommer vandra på tills jag får lite mer information och kanske svänger av från den vägen. Det senaste året har jag hoppat hit och dit som en galning mellan olika åsikter och filosofier, och det kommer jag nog göra resten av mitt liv också. Det gör man. Man förändras, man växer, man mognar, man gör val som leder en i olika riktningar och ibland ångrar sig och väljer något annat.

Där drev jag iväg...
Men, the point is, jag använder mina egna åsikter, tankar och erfarenheter och reflekterar över det jag vet om Tobbe, och tycker inte om det jag får fram. Helt enkelt. Och det är väl ett kliva över gränserna och se sig omkring. Hela grejen är ju att jag KLEV över gränsen, såg mig omkring och sa "tack, men nej tack" och klev tillbaka igen. Om ett tag kanske jag kliver tillbaka, och ser att Tobbe själv utvecklats och nu har en filosofi som mer passar mina egna åsikter, och då kanske jag börjer gilla honom?

Förstår någon vad jag menar?

Kommentarer
Postat av: Edda

Man får en hel del "Tack, men nej tack" upplevelser, men hellre det än "no way"



LALALA... I don't make any sense..

Datum: 2011-05-10 Tid: 22:07:17
Hemsida: http://secondclasskid.blogspot.com


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec