Blocket / PayPal scam

Tänkte publicera detta då jag tycker det var rätt underhållande, och som en liten varning!

Tisdag den 28:e februari lade jag upp en annons på Blocket för en iPhone, och blir kontaktad av en 'scammer'/bluffmejl. Bilderna nedan följer vår kontakt över mejl.

Blå ram är hans/bluffarens mejl
,
Grön ram är mina mej, och
Orange ram är från "PayPal"

 
 
 
 
 


Tänker redan här att det är lite udda. Just att han skriver på engelska är väl inte helt konstigt, det finns många i Sverige som inte kan eller inte kan tillräckligt med svenska för att känner sig bekväma att språket. Däremot står det klart och tydligt både skick och pris i annonsen...


 
 
 


Andra varningstecknet. Sättet det är skrivet på är samma grammatiskt incorrekta och sådär stelt formelt som bluffmejl brukar vara. Men jag tänker att jag kan ju inte riktigt förlora något på att skriva ut min PayPal adress.


 
 


"Make sure you end the item listing immidiately". Oavsett vad det gäller, säger någon "agera snabbt" så gör en tvärnit och se över situationen en gång eller två. Eller tre. Bluffmejl hänger på att de kan stressa dig tills du gör saker utan att fundera om de är rimliga eller inte.
Och vadå "await your payment"? Det är du som ska betala mig. Bravo. Alltså, jag är ju glad att de är så dåliga på att göra det ordentligt eftersom det betyder att färre blir lurade. Men ändå. Herregud.

Strax därpå fick jag dessa två mejl från "PayPal":
 
Sammanfattning för de som inte orkar läsa: "Köparen har betalat. Du har fått en kod (tracking-ID) som du ska använda när du skickar paketet. När vi ser att den används får du dina pengar."
 
Detta är bullshit, jag ska se pengarna på PayPal kontot direkt. Eventuellt kanske jag inte får röra dem förrän varan är skickad/kommer fram, men de ska ALLTID SYNAS.

Förresten är adressen jag ska skicka till är i Storbritannien. Vad fasiken gör en britt på Blocket?



 
 
 


Så vid det här laget är jag ju säker på att hela saken är påhitt. Någon stackars sate försöker få mig att skicka iPhonen utan att få pengar för den. Men icke. Jag är en millennial.

Mitt motto är "When in doubt, Google it".



 


Första som dyker upp när jag googlar mejladressen är en sida på PayPals hemsida med titeln: "Lär dig känna igen nätfiske och falska mejl."

Well.

Så vid det här laget hade väl de flesta bara slutat svara. Men jag har ju tittat mycket på en komiker, James Veitch. Han spenderade flera år med att svara på skrämmejl på alla möjliga galna och hysteriskt roliga sett.

Så jag fortsatte.

Har aldrig påsått att jag är smart. :)





Börjar lite försiktigt med att ljuga lite, bara för att se vad som händer.




Känns ju tryggt att mejl från en seriös sida som PayPal skulle hamna i ens skräppost. Men okey då. Börjar här adaptera ett helt nytt sätt att prata, något som herr scammer inte verkar bry sig om.


 
 
 
 


Att han vid det här laget inte börjar misstänka något är ju komiskt i sig.


 
 


I'm wearing him down.


 
 
 
 
 


Så vid det här laget tänker jag "det får bära eller brista". Kan ju inte hålla på såhär i evigheter. Så jag drar till med något överdrivet.


 
 


...aaaaaaand there we go.


 
 
 
 


Som om jag inte kan gå in själv på PayPals hemsida och läsa om hur det funkar själv?? Inte för att jag brukar läsa Terms & Conditions men herregud??


 
 
 


De gillar att hota med polis och 'legal action'. Allt för att stressa och skrämma dig.


 


Vid det här laget slutar han svara, så jag avslutar med ett sista mejl.


 
 

Som James Veitch säger i ett Youtube klipp, "all tid de slösar med mig är tid de inte spenderar med att lura andra mer utsatta människor än jag". Jag vill inte säga lättlurade, även jag har fått bluffmejl som har fått hjärtat att hoppa över ett slag med "Vi kommer dra 900 dollar från ditt iTunes konto för [produkt]. Är det inte du som köpt detta, klicka här" och en länk. Bluffmejl blir smartare för varje dag, och de är mer psykologiskt utformade än vad vi tror.
"Agera snabbt, gör si, gör så, skynda dig, blablabla". Det krävs inte mycket för att man ska under ett tankspritt ögonblick klickar på en länk eller börja följa instruktioner som sen leder till förlorade pengar eller prylar.
 
Detta var första gången det hänt genom Blocket för mig, hade inte riktigt tänkt på att de kunde gå den vägen.

Så håll utskick, och läs på om nätfiske och bluffmejl!
 
And when in doubt, Google it.
 
Spara
Spara
Spara
Spara

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec