Angående gårdagens inlägg.

Jag var på extremt dåligt humör. Dels hade jag stått ute i tre timmar i blåst och var trött, men till största delen berodde det på en kurs i natural horsemanship jag varit med på hos en vän till familjen. Det är andra gången jag var med, för samma tränare. Redan förra gången tyckte jag hon var väldigt hårdhänt, men igår...
Det finns olika sätt att utöva horsemanship. På senaste tiden har allt fler börjat följa Pat Parelli eller någon annan av dessa kända NH-ikoner. Och tyvärr verkar större delen av dem ha blivit lite pengagalna och strunta i hästarna.

Den här kvinnans filosofi gick bokstavligt talat på att stänga av alla vägar utom en, och sedan utsätta hästen för ett stort obehag för att få denne att välja den öppna vägen. Och det skulle visas RESPEKT! Hästen skulle RESPEKTERA dig!

Fem minuter in i träningen fann jag mig själv omgiven av fem personer som allihop slog i arbetsrepen av fulla krafter för att "lära hästen att den måste hålla avstånd". Tränaren stod glatt i mitten och berömde alla för deras prestationer.
Det var när hon började puckla på en av hästarna så jag nästan började gråta som jag tappade den lilla, lilla gnutta respekt jag hade för henne. En av hästarna vägrade backa undan, och detta löste hon genom att börja veva lätt med arbetsrepet, så som man ska göra enligt de fyra faserna. Problemet var att hennes fas fyra inkluderade att veva av fulla krafter med arbetsrepet medan hon slog med sticken på hästens underhals och bringa.

Och grejen är ju att ingen reagerade utom jag. Liksom de själva sa var jag ju den enda som hade kunskaper sedan innan om NH. Nog för att hästen ska visa respekt och inte springa över en, men jag vägrar kräva den respekten genom att skrämma hästen!

Men det funkade ju. En kvart in i träningen gick hästarna på tårna bakom repsektive ägare och lutade hela kroppsvikten bakåt med huvudet högt för att kunna tvärstanna ifall ägaren skulle stanna. Allt i ett desperat försök att undvika obehaget.

Jeez... Ska det börja gå utför för Horsemanship också?

Kommentarer
Postat av: Hon.

Usch. -.-'

Datum: 2010-08-25 Tid: 14:32:51
Hemsida: http://himitsu.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Vad hemskt rent ut sagt! Jag är nästan rädd för att göra nåt sånt mot min häst.Han skulle tappa förtroendet för mig helt och jag skulle inte stå ut med att ha skrämt och tvingat honom så mycket. Sånna personer borde inte bli tränare.

Datum: 2010-08-25 Tid: 20:05:13
Postat av: Ebba

Hemskt...

Datum: 2010-08-25 Tid: 20:10:49
Hemsida: http://ebbaamalia.blogg.se/
Postat av: m

Respekt kan inte krävas... respekt vinner du genom att visa den...

Datum: 2010-08-27 Tid: 20:40:19
Hemsida: http://grankott.blogg.se/
Postat av: Vilma

Fy fan.

Datum: 2010-08-29 Tid: 13:51:12
Postat av: M

Var det nån lokal "hästmänniska" som höll i kursen... alltså nån i hemmatrakterna eller var det nån utifrån?



Du behöver inte säga VEM det är men jag blev lite nyfiken...

Datum: 2010-08-29 Tid: 23:47:00
Hemsida: http://grankott.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec