Idag var HELT AWESOME!

Hade peppat hela dagen med "Born this way" med Lady Gaga, och när jag åkte ut till stallet var det stekhett och vindstilla. Gick runt i en t-shirt och ridbyxor, och svettades nästan. Shorts hade varit skönt, OCH HUR  UNDERBART ÄR INTE DET?

Ronja, den busen, har börjat rymt ur sin hage för att äta gräs. När snön smälte blev det ju många centimeter som försvann, så hon promenerar sorglöst under staketet och ser söt ut när man kommer och hämtar henne. Så hon har bytt till en mindre hage intill stallplanen, med lägre staket. Tror hon trivs där, där hon har koll på allt och alla. Hon ser i alla fall nöjd ut.

Jag började dagen med att gå in dit och sätta mig bland hennes hö. Kliade henne lite, och herregud vad hon tycker om det! Sen satt vi och myste, hon sänkte huvudet och höll det vid mitt knä, och jag fick luta pannan mot hennes nacke och så satt vi så länge. Myspys på hög nivå.

Mockade och fixade, och hämtade sedan Winnie. Värmde upp med arbetsrep och repgrimma, tränade lite på att böja kroppen lite i traven och gå på mindre spår. Dessutom har vi tränat in hov, som jag nu vågar säga att hon kan. Började i början av april, tog fem minuter och en näve korn, HAHA. Efter det har vi finslipat det, och tränat på att höja benet lite mer och så. Nu har vi börjat gå vidare på spansk skritt, men det kommer ta lite längre tid. Hon blandar nämligen ihop hov och backa, så hon gör liksom spank skritt baklänges för tillfället, hehehehehe.

Sedan sadlade och tränasde jag, och red lite. Red på volter och över bommar, och tränade på att gå luuungt och fiiiint. Inte det lättaste med skällande (och ylande) hundar, hästar fastnar och har sönder sina egna täcken i hagen intill, barn som hoppar studsmatta en bit därifrån och diverse andra störnningsmoment. Dessutom vilade Winnie igår, haha. Men det gick bra, hon var så fin så.

Ett hinder stod uppställt på kanske 30 cm, så jag skuttade över det flera gånger i trav. Därefter höjde jag till kanske... 65 cm, och hoppade fyra gånger. Första gången fick jag trycka av henne lite för tidigt (hellre för tidigt än för sent) men det blev rätt bra ändå. Sen verkade "luuungt och fiiint" ha tröttat ut henne, för sen blev det två nerslag, innan hon vaknade till och tog det fjärde språnget helt perfekt.

Sen red jag ut och klättarde lite igen, bara lite eftersom hon redan var rätt trött. Som avskrittning tog jag ett varv i hennes hage, runt staketet. Helt otroligt vad perfekt den hagen är. Träd, öppna ytor och kullar. Och stor. Jag skrittade med staketet i synhåll, men gick en bit ifrån - en bra bit ifrån ibland - och ändå tog det 10 minuter att skritta runt hela! Så ska det vara! Det är enda anledningen till att det är synd att vi ska flytta. :( Men Winnie får i alla fall en rätt stor hage, och några träd. ;) Sen finns det fler hagar bakom stallet och ridhuset, som jag inte sett än, och där tror jag det fanns mer träd!

En heeeelt underbar dag.

Kommentarer
Postat av: mamma

Underbart med vår! Kul att hon kan spansk skritt bakåt. Det är ni nog ensamma om :D :D

Datum: 2011-04-12 Tid: 07:53:20
Postat av: Anita

Ja det lät som en underbar dag,önskade att jag också kunde o vågade rida.

Datum: 2011-04-12 Tid: 09:34:37
Postat av: Mikaela

grym fotoblogg! du har en stor chans att vinna hem 500kr från nelly.com



spana in min tävling på http://mikkans.se/2011/april/tavling-for-fotobloggare.html



ha en bra dag! kram.

Datum: 2011-04-12 Tid: 09:55:46
Hemsida: http://Mikkans.se
Postat av: Cim

Låter härligt^^

Datum: 2011-04-12 Tid: 21:13:50
Hemsida: http://freehorse.blogg.se/
Postat av: Evelina Oskarsson

snygg design du :)



sv. du gjorde väl i alla fall ? =)

texten är från min bdb så den är lite gammalr og :)

Datum: 2011-04-13 Tid: 22:22:57
Hemsida: http://evelinaoskarsson.blogg.se/
Postat av: amanda

sv: Det är inget fel med det alls! Tyckte jag att det var fel skulle jag själv inte göra det. Vet inte hur jag ska skriva för att utveckla det hela eller vad man ska säga.. Men den personen jag syftar på tex; flängrider iprincip hela tiden, resultat = hästen har inga muskler. Sen när den väl bestämmer sig för att rida seriöst så kräver den att hästen ska klara av saker som jag inte tror "musklerna" pallar.



svårt att förklara, men jag har inte skrivit någonstans att det är fel. :)

Datum: 2011-04-14 Tid: 15:57:49
Hemsida: http://thamongoriders.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec