Jag har svårt för Tobbe Larsson...

Jag har inget emot att man lär sin häst att stegra. Och som Tobbe visserligen säger så ska man vara försiktig osv. Men han säger ingenting om hur långt det faktiskt kan ta. Eller om hur viktigt det är att tänka på hästen personlighet, sinnesstämning och fysiska förutsättningar.

Det han säger är att man ska göra "nästan ett litet utfall" och sedan vifta med sina tre meter långa spön (förlåt... jag menar pekpinnar), så stegrar sig hästen. Med tanke på att Tobbes fans till största delen verkar vara 8-13 år gamla ponnyägare tycker jag detta INTE var en vidare bra idé. Way to go, Tobbe. -.-



Som alla människor har han säkert sina ljusa stunder, men jag inspireras inte direkt av honom.

Som här till exempel. Han har en poäng, med vissa hästar (som Winnie exempel) kan man använda ett spö/carrotstick till hjälp. Jag gör det för att jag enklare kan visa Winnie vad jag vill. Vissa duktiga människor klarar sig på endast energier - att 'höja' sin egen energi när man vill att hästen ska börja trava - men eftersom jag inte är så duktig än kan en carrotstick vara till hjälp. Grejen är att långt ifrån alla hästar tål det här. När jag prövade horsemanship på Valle, en häst i stallet, hade jag carrotstick, men hade inte behövt den. Egentligen tror jag den gjorde mer skada än nytta, eftersom Valle blev stressad över rörelser med sticken som Winnie knappt rör ett öra för. Han var inte lika noga med hur mycket energi jag gav ifrån mig, som Winnie är.

Det jag vill komma fram till är att Winnie skulle låta mig använda två tremeters longerspön när jag tränar, medans andra hästar skulle fara i taket och ställa sig på andra sidan ridbanan. 

Vill avsluta med att påpeka att tipset "Har man nu en häst som är alldeles för mycket osäker, som inte riktigt hänger på en, så är det bästa träningstipset att röra sig lite snabbare..." låter ytterst idiotiskt. Är hästen osäker, skulle det då vara en FÖRDEL att börja springa runt som en blådåre? Hm...
 



Mycket negativt inlägg här.. hehe.

Kommentarer
Postat av: Edda

hm, njä. Jag gillar inte direkt honom. Han har en väldigt enkelt påverkad publik, och inte riktig alla kunskaper jag hade önskat..

Datum: 2011-02-19 Tid: 20:36:56
Hemsida: http://secondclasskid.blogspot.com
Postat av: Emma

Jag klarar inte av Tobbe Larsson, jag tål honom inte.

Jag gillar inte riktigt hans metoder..

Datum: 2011-02-20 Tid: 12:23:09
Hemsida: http://sandybelloemma.blogg.se/
Postat av: Linn

mycket bra skrivet :)

det är precis så jag tycker!

Datum: 2011-02-20 Tid: 17:24:42
Postat av: Olivia Gustavsson

håller med dig.

Datum: 2011-03-05 Tid: 18:47:15
Hemsida: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
Postat av: Amanda

Här är en till som inte har ett skvatt över för honom och hans träningsmetoder och inte hans hästhållning heller. Jag har tyvärr köpt en häst av honom för flera år sen vilken visade sig vara jättesjuk så det lsutade med att han måste slaktas

Datum: 2011-04-01 Tid: 09:15:10
Postat av: Matte

Var kommer er rannsakan ifrån? Om ni har erfarenhet av hästar och träning..dvs mkt erfarenhet så ska man vara ödmjuk i hur andra tränar sina hästar. Det brukar finnsa tusen olika vägar dit men endast du själv bestämmer vilken väg du vill gå...finns alltid avundsjuka i denna hästvärld. Vore bättre om alla kunde jobba lite över gränserna istället..våga testa från andra sporter,grenar..trav,galopp,western...finns mkt kunnskap om man vågar sig utanför sitt eget stall.

Tobbes inställning till att hjälpa Barnen förstå hästens språk!!

Datum: 2011-05-04 Tid: 08:30:38
Postat av: Anonym

Som Tobbe oxå nämner ett ANTAL gånger, när han visar något går alla hem och tränar på slutresultatet. Det ligger så grymt mycket mer där bakom, och det vi ser är bara det lilla!

Förresten, att visa hästar flyger i taket av spön är i och för sig sant. Men början till all frihetsträning är Friendlygame, vilket oxå Tobbe gör. Genom att "leka" denna leken med hästarna visar man att man är deras vän och inte fiende. Har man kommit tillräckligt långt i leken, så man kan gå vidare då är det ingen häst som flyger om du viftar med några spön/pekpinnar/carrotsticks etc.

Det är få idag som faktiskt tar hänsyn till hästens naturliga beteenden, vilket förstör mycket!

Datum: 2014-04-01 Tid: 09:11:36


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec