Att träna andra hästar!

Träna kommunikation/horsemanship/markträning med andra hästar är alltid kul. Speciellt den där första stunden när man måste känna sig fram och se vart gränserna går, hur känslig hästen är och hur man själv måste röra sig.

Idag fick jag pröva lite med grannens häst som står på gråden. Satte på en repgrimma och prövade lite flytta för tryck och följa. Som de flesta hästar när man prövar detta för första gången så var han lite ofocuserad och oförstående, och lite närgången, men otroligt smart och det tog inte många minuter innan man riktigt såg hur polletten föll ner.

För några månader sedan jobbade jag rätt mycket med vår andra grannes häst Szkooby. Han hade blivit skadad i ett ben, och under tiden det läktes stod han i princip på boxvila. Då detta är en väldigt aktiv häst (både mentalt och fysiskt) byggdes det upp oerhört mycket överskottsenergi. Ägarna frågade mig om jag ville träna honom lite från marken för att ge honom något att tänka på. De första passen flög han i luften flera gånger. Alltid noga med att hålla sig borta från mig, men han kunde hoppa och stegra om jag arbetade med för mycket energi. Precis som första hästen jag nämnde var han väldigt ofocuserad i början, jag kunde få hans uppmärksamhet efter lite jobb men sekunden jag slappnade av vände han bort huvudet och tittade på något annat. På sätt och vis gör det inget, jag låter ofta Winnie titta sig omkring när vi tränar. Men målet är ju att du ska få en lugn häst, och en häst som tittar fram och tillbaka på massa intressanta saker är sällan lugn. En del tränar på att hästen ska fokusera på dig (ta tillbaka huvudet/skaka i repet/etc om hästen tittar bort), men jag brukar tillåta det i början och istället bara fortsätta den övriga träningen, kanske flytta bakdel och rygga och följa. Det går ofta rätt fort för de flesta hästar att slappna av och lyssna enbart på dig om du berömmer rätt beteende på rätt plats. Det är en utmaning, men man får träna själv!

Här har ni en film från andra gången jag tränade Szkooby! Som ni ser är han rätt spänd och ofokuserad.



Szkooby och jag jobbade ungefär två gånger i veckan under en månad, och tränade på att flytta för tryck i alla riktningar, följa när jag går och väldigt, väldigt mycket miljöträning. Man kanske kan tycka att när hästen är väldigt pigg kanske man inte ska dra fram stolar och sätta på sitt huvud som ni ser på bilden nedan, men det var just det han behövde. Szkooby är en oerhört smart häst, och han behövde ordentlig hjärngympa. Så fort jag började slänga omkring med flaggor och stolar och konor var han lite vaksam i några minuter, men sen blev han hellugn och bara slappnade av och lät mig hållas.

 
 Vi testade även väldigt mycket tagreting. Eller vår egen version av det. Targeting är vanligt i hundträning, men funkar lika bra på hästar. Enkelt förklarat går det ut på att jag väljer en punkt där hästen ska göra något. Till exempel sätta foten på en pall, eller mulen mot en prick på väggen. Jag började med att ta fram en av våra stora koner och pekade på den. Så fort Szkooby rörde mulen nära konen berömde jag. Efter bara några försök kunde jag stå någon meter ifrån och peka på konen, och den duktiga pojken gick själv fram och tryckte mulen mot toppen av den. Ni kan se detta i slutet av videon nedan.

Det här är en månad efter den första filmen! Rätt mycket lugnare nu, tycker ni inte?
 

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec