FÖRR ELLER SENARE EXPLODERAR JAG : John Green

Engelskt och svenskt omslag.


Om jag skulle välja en författare som favorit, då är det John Green.
Dels för att han är en underbart smart och rolig människa, men också för att han skriver så fantastiska böcker. Jag drog mig alldeles för länge med att börja läsa dem, och jag ångrar det något otroligt. John har en förmåga att slå huvudet på spiken gång på gång när det gäller... ja, livet. Känslor. Allt. Han skriver lätt men ändå vackert. Det är starkt och tydligt.

The Fault in Our Stars är nära nog min absoluta favoritbok någonsin.
Den trängs lite med en rad andra böcker, det finns för många bra böcker för att bara ha en favoritbok. Det är lite "all the feelings" över den boken. Budskapet är fenomenalt. Man växlar mellan att vara glad och ledsen och skratta och gråta och vara arg och uppgiven och bestämd. Det är en bok om cancer, men det är ingen cancerbok. Det är en bok om känslor och kärlek och drömmar och viljan att lämna ett märke efter sig på den här världen. Det är en bok om sorg och saknad och rädsla.

Dubbningen heter Förr eller Senare Exploderar Jag.
Jag läste TFIOS förra våren, någon månad efter att den kom ut. Nu för några veckor sedan läste jag även den svenska versionen. Brukar aldrig läsa översättningar längre eftersom de aldrig är lika bra som orginalspråket, men den här boken är den första jag snubblat över som är lika bra på svenska som på engelska. Är väldigt glad att det var just min favoritbok. Översättaren heter Ylva Stålmarck och jag känner lite för att bocka och buga och kyssa hennes fötter just nu.

Hazel Grace är en underbar karaktär just för att hon inte är underbar. Hon har en väldigt realistisk men också väl bitter syn på livet eftersom hon, som en 16-åring med obotlig cancer, redan tvingats leva genom mycket skit. Det gör henne verklig. Hon är ingen tapper liten solstråle som skuttar genom sin sjukdom och sprider hopp till sin omgivning. Hon är mänsklig, hon är rädd ibland och arg ibland och oroar sig för sina föräldrar ofta. Hon vet att hon kommer dö tidigt, och oroar sig för dem hon kommer lämna. Vid ett tillfälle säger hon till sin mamma: "I'm like a grenade and at some point I'm going to blow up and I would like to minimize the casualties, okay?" (Den svenska versionen av detta citat var vad som gav svenska översättningen sitt namn: "Jag är en granat och förr eller senare kommer jag att explodera och jag skulle vilja minimera antalet skadade, okej?")

Augustus Waters är en lika underbar karaktär just för att han också har sina fel. Han är nästan naiv, och på sätt och vis egoistisk. Han vill vara någon, han vill att världen ska minnas honom. Kort och gott: han vill vara speciell. Någon som är rätt vanligt bland det mänskliga släktet.

TFIOS är utan tvekan en bok ni borde läsa. För en gång skull spelar det inte mig någon större roll om ni läser den på svenska eller engelska. Men gör det, för det här är en bok som förtjänar att läsas och upplevas.

John Greens hälsning till de svenska läsarna:
http://www.youtube.com/watch?v=MhhU1JMqocE

Kör citaten på engelska, har mer koll på TFIOS.
 
"I didn't tell him that the diagnosis came three months after I got my first period. Like: Congratulations! You're a woman. Now die."
-
"As he read, I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once."
-
"Grief does not change you, Hazel. It reveals you."
-
"That's the thing about pain...it demands to be felt."
-
"You don't get to choose if you get hurt in this world...but you do have some say in who hurts you. I like my choices."
-
"Some infinities are bigger than other infinities."
-
"The marks humans leave are too often scars."
-
"'I'm a grenade and at some point I'm going to blow up and I would like to minimize the casualties, okay?'"
-
"'Without pain, how could we know joy?' This is an old argument in the field of thinking about suffering and its stupidity and lack of sophistication could be plumbed for centuries but suffice it to say that the existence of broccoli does not, in any way, affect the taste of chocolate."
-
"'Whenever you read a cancer booklet or website or whatever, they always list depression among the side effects of cancer. But, in fact, depression is not a side effect of cancer. Depression is a side effect of dying.'"

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec