THE HITCHHIKER'S GUIDE TO THE GALAXY : Douglas Adams

Två versioner av engelska omslaget och ett av de svenska.
Wow. Just... wow.
Jag har sett filmen. Flera gånger faktiskt. Har alltid tyckt att det var en väldigt bra film, förvirrande och smått galen, men bra. Men boken, alltså JISSES. Ny favoritförfattare, check. Sorry John Green. Okey de två går inte direkt att jämnföra, de får samsas om första platsen. Anyway. Jag har lyssnat på den här boken som ljudbok medan jag jobbat. Har även hunnit lyssna på bok nummer två i serien (skriver om den senare), och är halvvägs igenom bok nummer tre. Heeeelt otroliga. Så otroligt GALNA. Det finns inte ens ord att beskriva.

Adams har den där extremt sällsynta förmågan att få saker som absolut inte är det minsta logiskt att verka rimligt. Hela boken är en enda enorm explosion av galenskaper och påhitt, men det är ihopsnörat på ett sätt så att även om du inte borde förstå någonting så gör du det. Eller i alla fall så inser du inte att du inte förstår något...

Det går inte att förklara vad de här böckerna handlar om. Vi har ju visserligen karaktärerna: Arthur Dent, Ford Prefect, Zaphod Beeblebrox och Trisha "Trillian" McMillan. Och den deprimerade roboten Marvin och den väldigt, väldigt glada skeppsdatorn Eddie. Resten är en röra av otroliga händelser. Fantastiskt nog finns fortfarande den där "röda tråden" alla mina svenskalärare tjatat om. All in all, och jag vet att jag brukar avsluta alla mina recensioner med detta men, LÄS DEN HÄR BOKEN. Eller ännu hellre, lyssna på den. Stephen Fry är uppläsare and dear god he's amazing isn't he?

"Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind- bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space."

"Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?"

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."

“The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.”

“Did I do anything wrong today," he said, "or has the world always been like this and I've been too wrapped up in myself to notice?”

Kommentarer
Postat av: Vilma

Hitchhiker är så galen så det finns inte. Jag älskade filmen när jag såg den och började läsa böckerna på engelska ganska omgående efteråt. Älskade den första och sedan stannade det som bara av så jag har fastnat halvvägs in i tredje. Det är lite frustrerande för å ena sidan älskar jag dem å andra sidan blir de nästan för mycket ibland så jag fastnar i partierna som blir ... för mycket för mig. Åh jag vet inte, ska väl ta och läsa klart dem, men de är underbart galna i alla fall ;) Känner att jag måste se Doctor Who-avsnitten som Douglas Adams skrivit!

Svar: Kan förstå att du fastnar, det är därför jag tycker det är så underbart att lyssna på dem. x) Enkelt, smidigt och alltså först Stephen Fry och nu Martin Freeman som läser in, det är GULD!
Har också velat se de avsnitten! Ska leta på dem tror jag...
J N

Datum: 2013-05-26 Tid: 20:45:49


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec