Natural Horsemanship.

Det finns alltid lika många åsikter som människor. Personligen har jag och kommer aldrig att säga att jag är superbra på detta, utan kör – liksom många andra människor – mitt eget race och gör det som funkar för stunden. Men jag ser allt fler unga människor som nyss upptäckt detta, och glatt slår med sticken och svingar med arbetsrep och flyttar hästar hit och dit precis som de läst att man ska göra på diverse sidor eller BDB’er. Vissa anser att det är fel, andra tycker det är helt rätt. Många kommer med argument om hurvida vissa metoder det inte alls är naturliga, medan andra anser att hästar inte är försiktiga med varandra i hagen.

Själv tror jag helt enkelt att det handlar om att kunna känna. Om känslan försvinner, då är det kört. Det är därför jag är så skeptisk till Horsemanship nu för tiden. Till hela begreppet, oavsett vem som utövar det – erfaren som nybörjare. Det är när detta slutar vara en känsla som sakta arbetats fram tillsammans med en häst, och istället blir något du lär dig på en internetsida eller för 200 kronor i timmen för en NH-tränare…

För varje häst du möter, och tänker använda någon form av NH med… så gäller det helt enkelt att ha den finkänslighet och tålamod som krävs själv, och inte göra precis som du nyligen gjort med en annan häst. Liksom att alla människor är olika är alla hästar olika. Vad som fungerar prefekt på en häst kan förstöra en annan. Så en duktig NH människa är inte en person som snabbt kan lära in trick och löslongera sin häst i prefekt form, utan att kunna läsa av hästar. Du kan kunna samla din egenhäst löst och trickträna den, samtidigt som du knappt kan få en annan häst att gå framåt. Du är inte "duktig" förrän du kan göra samma sak med alla hästar.

Så dessa människor som slår med sina stickar och arbetsrep, en liten del av dessa kan utan problem fortsätta medan vissa borde sluta nu. Borde ha slutat igår. Samtidigt är det viktigt att inte låta det gå överstyr, lika viktigt är det att kunna göra det som din häst behöver. Att kunna se och känna vad din häst behöver. Du måste vara medveten om att din hästs personlighet, och förstå att den kan förändras på grund av omgivningen eller helt enkelt att hästen blir äldre.
Du måste känna. Förlora aldrig känslan.

Detta är mina åsikter.
Delar du dem inte och tänker klaga,
ska du även ha motargument!        


Kommentarer
Postat av: Anymoree

Helt rätt! Håller verkligen med dig där! Batman t.ex. har börjat följa efter mig utan att jag behöver göra någonting, ingen träning. Han följer mig för att han vill, inte för att jag smackar på honom eller viftar med något spö bakom honom.



Som sagt, delar dina åsikter starkt. Det finns personer som helt har missuppfattat NH...

Datum: 2010-09-07 Tid: 07:14:31
Hemsida: http://anymoree.blogg.se/
Postat av: Hon.

applådera

Riktigt bra åsikter där! Jag håller med dig. :)

Datum: 2010-09-07 Tid: 16:23:11
Hemsida: http://himitsu.webblogg.se/
Postat av: anna nilsson

klok du :)

Datum: 2010-09-10 Tid: 21:33:55
Hemsida: http://annapannis.blogspot.com/
Postat av: M

jag tänker inte säga emot dig. För min filosofi är nog lite likadan. Även om man faktiskt kan ha bra hjälp att förstå tänket när man tar en timme med en tränare. Att få tips o idéer till HUR man sen utvecklar det hela till ett samspel mellan hästen o människan.



Det är ju lite samma som att lära sig franska eller tyska... de flesta är inte såna naturbarn att de snappar upp o lär sig utan en lärare som lär ut grunderna.



Men tillbaka till min tanke... NH börjar i hagen... utan att du egentligen gör nåt annat än studerar din häst o dess interaktion med sina flockmedlemmar.



Jag känner att jag får så mkt bonus på att bara vara med i hagen utan att ställa krav. Mer än krav på mitt utrymme om de blir för fräcka.

Men känslan när du byter luft med en häst eller när du blir kliad tillbaka eller när hästen liksom "kramar dig" med sitt huvud o hals... den är obetalbar o man känner sig så hedrad.

Datum: 2010-09-10 Tid: 22:54:49
Hemsida: http://grankott.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bara lite förtydligande... en timme räcker nog iofs inte i såna fall...

Datum: 2010-09-10 Tid: 23:00:11


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec