Min hästsyn. { Del 3 - Ställa krav eller inte }

Från mitt synsätt tycker jag många missuppfattat grejen med att inte ställa krav på sin häst och låta denna bestämma själv. Detta behöver inte ske tjugofyra timmar om dygnet, inte varje stund i hästens närhet. Inte enligt mig, i alla fall.

Ett barn som aldrig får några krav på sig och som alltid får bestämma själv kommer ju bryta ihop om man sedan börjar göra det. Det är bara det att jag vill hitta en balansgång, där vi båda kan bestämma tillsammans. Jag styr inte varje steg Winnie tar, men samtidigt får hon inte göra exakt som hon vill.

Vissa krav jag ställer på Winnie är för utveckling för skojs skull. Löslongering, backa ur femte zon osv. Säger hon nej är det inte så stor deal, då prövar vi lite senare. Men det här är ju endå ett 'krav', fast det kanske mer kan beskrivas som en fråga. Ett önskemål, som hästen sedan kan bestämma om den vill genomföra. Vill den inte det kanske man kan fråga igen lite senare, eller lägga det på hyllan ett tag (jag började träna buga för ett år sedan, men det ligger fortfarande på hyllan eftersom vi inte är redo än).

Andra krav är för säkerhet. Vissa saker vet jag som inte Winnie vet. Som att bilar, tåg och traktorer gör väldigt ont att bli påkörda av, till exempel. Då finns det stunder då jag måste säga 'nej, du får inte'.
Att kunna gå 'fint' i grimma är ett annat exempel. Själv brukar jag låta Winnie gå som hon vill från hagen, eller hålla i yttersta änden av grimskaftet. Men då och då tränar jag ändå på att hon ska gå vid sidan av mig, och inte förbi min axel. Varför? Jo, för att jag inte är ensam om att hantera Winnie. Det finns människor som tar in henne ibland som är lite rädda för andra 'främmande' hästar, och andra som hanterar hästar på ett ganska bryskt vis. Och jag vill verken att Winnie ska skrämma någon oavsiktligt, eller bli huvudskygg för att någon rycker i grimman när hon går iväg.

MEN! Ett stort men. De som slår sina hästar, de har jag inget till övers för så länge de gör det. Som flera fina människor sagt, "du är inte dina handlingar", så anser jag inte att dessa är genomruttna i allt de gör, men just när pisken landar på hästens bak har jag ingen respekt för dessa människor.
Alltså, de som skrämmer sina hästar till lydnad. Om hästen inte går, då slår man. Om hästen inte stannar, rycker man. Om hästen tar ett steg åt sidan, då trycker man tillbaka den med benen direkt. Jag ser inte lyckan med detta, enligt mig försvinner hela meningen med att vara nära de här underbara varelserna vid sådana här handlingar. När man gör saker endast för sin egen skull, och inte för dem.

Jag tror mer på att berömma framgången än att påpeka felet.

Kommentarer
Postat av: Emma

Du är verkligen på att formulera dina texter!

Jag håller med dig!

Datum: 2011-02-20 Tid: 12:21:02
Hemsida: http://sandybelloemma.blogg.se/
Postat av: Edda

Klokt sagt ;) balansgång är precis rätt ord!

Datum: 2011-02-20 Tid: 13:14:41
Hemsida: http://secondclasskid.blogspot.com


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec