WILL GRAYSON, WILL GRAYSON : John Green & David Levithan


Engelska och svenska omslaget.
 
Jag vet inte varför jag väntat så länge med att läsa denna bok.
Jag blöjde igenom de övriga John Green böckerna på direkten förra sommaren, men av någon anledning väntade jag med denna tills nu. Andra böcker kom emellan. Dumt. Väldigt dumt. Jag står fast vid att John Green är en fantastisk författare. David Levithan också. Jag var lite nervös över det faktum att två personer skrivit denna bok. Den enda erfarenhet jag haft av det innan är House of Night-serien (P.C. & Kristin Cast), och alla som känner mig vet att jag mer eller mindre skulle vilja elda upp de böckerna och dansa kring lågorna... Hur som helt, jag hade ingenting att oroa mig för. Boken är uppbyggd så att John skriver alla udda kapitel, och David alla jämna. Något som också skiljer dem åt är att alla Davids kaiptel saknar stod bokstav. Jag trodde det skulle irritera mig lite (hej språkpolis), men man vänjer sig. Ärligt talat passar det lite. Och gör det lättare att hålla isär.

Boken handlar om Will Grayson. Och will grayson. John och David har alltså varsin huvudkaraktär som heter Will Grayson, och boken handlar om deras liv, och hur det flätas samman. Det är så otroligt bra gjort. Boken är skriven i jag-form och John och David har liknande stil på sitt sätt att skriva, men tillräckligt annorlunda för att det ska kännas som om det verkligen är två olika personer.

Karaktärerna var verkliga och trovärdiga, och framför allt otroligt bra skrivna. En stor del av boken focuserade på homosexuallitet (med Tiny Cooper och will grayson som båda var gay) och jag var impoinerad över hur bra de skötte det. Jag tror vi behöver böcker, filmer, serier och texter där homosexualltet är focus, sådana böcker som får oss att tänka och känna och reagera. Typ Torka Aldrig Tårar Utan Handskar, Prayers For Bobby etc etc. Som handlar om homosexuallitet. Men jag tycker det är lika viktigt att det finns böcker, filmer, serier och texter där man inte gör en stor grej av det. Där karaktärernas sexuallitet är vad de är, och man focuserar på historien istället. Det är vad denna bok är. Som The Fault in Our Stars var en en bok om cancer, utan att vara en cancerbok så är Will Grayson, Will Grayson en bok om homoxeuallitet utan att vara en gaybok.

Speaking of Tiny Cooper. What a character. Damn. Fantastisk karaktär, fantastiskt skriven. En personlighet lika enorm som han själv (han heter Tiny men är enorm). Jane var en trevlig karaktär, men hamnade lite i skymundan. Synd, men man kan inte få allt. Maura däremot... jag blir arg bara jag tänker på henne. En bra karaktär, men en fruktansvärt person. Det är länge sedan jag varit så förbannad när jag läst en bok, fy tusan.

All and all, det här är en bok att läsa. Underhållande, ärlig och tänkvärd!

John Green:
"Maybe there's something you're afraid to say, or someone you're afraid to love, or somewhere you're afraid to go. It's gonna hurt. It's gonna hurt because it matters."

“NO. No no no. I don't want to screw you. I just love you. When did who you want to screw become the whole game? Since when is the person you want to screw the only person you get to love? It's so stupid, Tiny! I mean, Jesus, who even gives a fuck about sex?! People act like it's the most important thing humans do, but come on. How can our sentient fucking lives revolve around something slugs can do. I mean, who you want to screw and whether you screw them? Those are important questions, I guess. But they're not that important. You know what's important? Who would you die for? Who do you wake up at five forty-five in the morning for even though you don't even know why he needs you? Whose drunken nose would you pick?!”

“It's hard to believe in coincidence, but it's even harder to believe in anything else.”

David Levithan:
"i do not say 'good-bye.' i believe that's one of the bullshittiest words ever invented. it's not like you're given the choice to say 'bad-bye' or 'awful-bye' or 'couldn't-care-less-about-you-bye.' every time you leave, it's supposed to be a good one. well, i don't believe in that. i believe against that."
 
“this is why we call people exes, i guess - because the paths that cross in the middle end up separating at the end. it's too easy to see an X as a cross-out. it's not, because there's no way to cross out something like that. the X is a diagram of two paths.”

"maybe tonight you're scared of falling, and maybe there's somebody here or somewhere else you're thinking about, worrying over, fretting over, trying to figure out if you want to fall, or how and when you're gonna land, and i gotta tell you, friends, to stop thinking about the landing, because it's all about falling."

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN

bloglovin

Allmänt
Dagbok
Dagens
Skola

Hästar
Horsemanship
Hästar
Kung Valdemar
Min Hästsyn
Ronja

Våra Häst
Amazing
Dalwinnie
Flisan
Holly Hobbie
Prins

Bloggandet
Bloggen
Designer
Gästbloggare

Intressen
Böcker
Film/TV
Illustrationer
Reading List 2013

Musik
Alex Day
Alexz Johnson
Sam Tsui
Musik

Äventyr
Mallorca 2010
London 2012
London 2013 #1
London 2013 #2

Övrigt
Birk
Citat
Fritt att diskutera!
Melodifestivalen 2011
Melodifestivalen 2012
Melodifestivalen 2013
Tänkvärt
Från Youtube

Fotografier
Byggnader
Djur
Evenemang
Hästar
Macro
Människor
Natur
Sport
Tävlingsbidrag
Vardagligt
Övrigt


2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Feb, , Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2010
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec